Mesterklasse

SAMARBEIDSPARTNERE

Nick Broomfield

Nick Broomfield (f. 1948) har lenge vært regnet som en av de viktigste i internasjonal dokumentarfilm. Som Michael Moore er Nick Broomfield som regel en del av filmen han lager. Han går selv inn i handlingen og stiller kritiske spørsmål for å få så detaljert informasjon som mulig. Og han tilbringer måneder sammen med de personene han fokuserer på, noen ganger flere år. Han blir en del av livet deres. For de 36 lengre dokumentarfilmene han har laget til nå har Broomfield blitt nominert til/vunnet nærmere 30 internasjonale priser, blant andre BAFTA, Sundance, Prix Italia, Grierson Award, Flaherty Award, IDFA, Cannes og European Film Award, for å nevne noen få.

 

Nick Broomfield studerte først jus og politikk, og gikk så videre til filmstudier på National Film School i London.  Mens han studerte på filmskolen møtte han den i dag kjente filmfotografen Joan Churchill ASC. Hun hadde blant annet jobbet sammen med Maysles-brødrene på Gimme Shelter og med Peter Watkins på Punishment Park. Broomfield og Churchill laget senere mange filmer i nært samarbeid, og de har også en sønn sammen.

Broomfields tidlige inspirasjonskilder har bl.a. vært Wiseman, Leacock og Pennebaker, og med filmer som ”Tales of the Grim Sleeper”, Sarah Palin: You Betcha!”, ”Battle for Hadita”, Kurt & Courtney”, “Biggie and Tupac”, “Aileen: The life and Death of a Serial Killer”, “His Big White Self” og ”Soldier Girls” er det også mange dokumentarister som har latt seg inspirere av Broomfield.

 

Mesterklasse med Nick Broomfield lørdag 13 mai kl 12.00

Nick Broomfield kommer til Nordic/Docs 2017 for å fortelle om filmene sine, utfordringene og livet som dokumentarfilmskaper i en mesterklasse lørdag 13 mai.

Torsdag 11 mai har vi nordisk premiere på han rykende ferske filmen  ”Whitney – Can I Be Me?”

 

Nordic/Docs takker Tor Fosse/Tour de Force som har norske distribusjonsrettigheter til ”Whitney – Can I Be Me”.

Presentasjon av Nick Broomfields filmer i forbindelse med at han mottar den 8de Filmmakers Award i Cannes 2016:

©NORDIC/DOCS 2017

Text Selection Widget