Nordic/Docs prisvinnere 2017

SAMARBEIDSPARTNERE

Nordic/Docs Ærespris 2017

JAN KNUTZEN

Nordic/Docs Icon Award 2017

For extraordinary and outstanding work in the documentary field

NICK BROOMFIELD

Nordic/Docs Special Jury Award 2017

 

NOWHERE TO HIDE

Dir: Zaradasht A. Hairan

©NORDIC/DOCS 2017

Nordic/Docs Award

Best documentary feature length 2017

 

CAUSE OF DEATH - UNKNOWN

Dir: Anniken Hoel

Nordic/Docs Award

Best documentary medium length 2017

 

WE ARE THE NATION

Dir: Håvard Holme

Nordic/Docs Award

Best documentary short 2017

 

DAUGHTER OF GUANG NAN

Dir: Michael Mellomløkken Renjo

Nordic/Docs Award

Best student documentary 2017

 

Å MØTES I EN BIL

Dir: Mali Galaaen Røsseth

Nordic/Docs Publikumspris 2017

 

BARNDOM

Dir: Margreth Olin

Nordic/Docs Award

For best documentary cinematography 2017

 

EGIL HÅSKJOLD LARSEN

”69 minutter av 86 dager”

 

_____________________________________________________

 

 

Juryens vurdering:

 

Juryen har i 2017 bestått av :

 

Nefise Özkal Lorentsen (Juryleder),

Ivar Hartviksen

Bård Kjøre Rønning

 

 

Nordic/Docs Special Jury Award 2017

 

NOWHERE TO HIDE

Regissøren tar oss med inn i krigens uvirkelige nærhet, opplevd gjennom hendelser over flere år i sykehusets akuttavdeling av hovedkarakteren. Vi blir vitne til menneskelig styrke,  verdighet og omsorg, selv når brutalitet og kaos truer. Regissøren har fulgt en akuttsykepleier og hans familie gjennom flere år fra en urolig tilværelse, via flukt fra krigshandlingene og til en millionby av en flyktningeleir.

Det er et imponerende stykke arbeide, og regissøren forteller hovedpersonens historie på et usedvanlig nært og varmt vis, hans tanker, følelser, oppturer og utfordringer, hvordan mennesker kjemper og lider, og hvordan de likevel fortsetter å strebe etter et godt og verdig liv for seg og sine nærmeste.

Juryens Special Award 2017 går til ”Nowhere to hide”.

Regissør: Zaradasht Ahmed, Produsent: Mette Cheng Munthe Kaas

 

 

Prisen for beste dokumentarfilm under Nordic/docs 2017

(Spillefilmlengde)

 

CAUSE OF DEATH - UNKNOWN

Med dristighet, dyktighet og overmenneskelig utholdenhet følger regissøren sporet som hun håper skal gi henne det livgivende svaret, som hun i sin utrettelige søken erfarer at også mange andre etterspør. I et landskap som mer virker som tatt ut fra en roman av Kafka, blir hun som en moderne David i kampen mot Goliat. Regissøren holder oss fengslet gjennom en urovekkende ferd, der hun benytter et formspråk som kombinere intervjuer, tette passasjer med informasjon og hennes egne minner. Hvem og hva styrer om vi lever eller dør?

Prisen for beste dokumentarfilm spillefilmlengde under Nordic/Docs 2017 går til “ Cause of Death – Unknown”

av Anniken Hoel, prod. Andrew Grant.

 

Juryens hedersomtale:

 

69 MINUTTER AV 86 DAGER

Juryen ønsker å gi heder til en film som brutalt griper fatt i oss og krever svar på grunnleggende spørsmål i livet. Hva er et menneske? Hva er verdighet? Hvordan kan vi tåle uretten som ikke rammer oss selv? Med et imponerende regigrep gjør filmen oss til sterkt deltagende i det store dramaet. Et ungt liv trer fram i kaos, gjennom en lang reise i alvor og undring. Og likevel i visshet om tryggheten i tilstedeværelsen av hennes nærmeste. Regissøren har kommet tett på karakterene og behandler alltid sine subjekter med stor respekt. Slik makter regissøren å vise oss nye og sterke sider ved menneskers verdighet.

Juryens hedersomtale går til  "69 minutter av 86 dager" av Egil Håskjold Larsen. Prod; Tone Grøttjord-Glenne, Foto: Egil Håskjold Larsen, Klipp: Egil Håskjold Larsen/Victor Kossakovsky

 

SPEGLINGAR

Juryen ønsker å gi heder til en intim, poetisk og svært vakker film som utforsker de innerste rommene i mennesket og de ofte komplekse følelsene mellom mor og datter. Regissøren griper inn i sorg, hemmeligheter, skam, og alt det usagte, samtidig som hun elegant veksler over til latter og letthet. Filmen har en imponerende lydside og slående vakker fotografering.

Juryens hedersomtale går til  " Speglingar " av Sara Broos

Foto: Hampus Linder, Billie Mintz, lyd: Patrik Strömdahl.

 

 

Prisen for beste dokumentarfilm under Nordic/Docs 2017

(Medium lengde)

 

WE ARE THE NATION

Filmen viser hva et enkeltmenneskes innsats i sitt nærmiljø kan bety. Regissøren evner å behandle et krevende tema på en tydelig, men samtidig nyansert måte. Vi blir vitne til 25 år gamle Billian Okoths (hovedkarakteren) indre dilemma mens han kjemper mot urettferdigheten i Mathare utenfor Nairobi, ett av de største slumområdene i Afrika. Hans visjon er å gi nye muligheter til de talentfulle barna i slummen, slik at de kan rappe, synge og danse for å ta vare på sin integritet. Han vil ikke skape barnestjerner men fremtidsledere i sin musikkskole ”Billian music family”! Han vil ikke la fattigdommen påvirke barnas selvfølelse. Det er kreativitet og samhold som er de viktigste kreftene som trengs i et korrupt land preget av vold og fattigdom. Når regissøren viser oss det øyeblikket hvor hovedkarakteren havner i en politisk maktkamp og drukner i korrupsjonen, er vi tilskuer til forandringen i hodet hans der og da. Vi får tilgang til hans hovedmotivasjon, nemlig å redde barna fra fattigdommen ved å bruke etiske og kreative verktøy som musikk og kunst.

Prisen for beste dokumentarfilm medium lengde går til ”We are the Nation”, regi Håvard Holme, produsert av Pandora film, Ida Kleppe.

 

Juryens hedersomtale:

 

LOVING LORNA

Regissøren har skapt en poetisk film om lengsel, lykke, drømmer og livets flyktige natur. Filmens nyanserte dramaturgi viser fallet både i et makro- og mikronivå. Landets økonomiske krise nesten kryssklippes med Lornas arbeidsløse far som finner struktur og hensikt i det daglige livet ved å ta vare på hestene sine, og hennes epileptiske mor som har skapt et selvbestemt fengsel mellom de fire veggene i huset. Midt i det håpløse introduserer regissøren oss for Lornas ungdommelige kraft og ikke minst hennes ansvarsfulle kjærlighet til hesten Bigfoot. Fallet i samfunnsstrukturen fortelles via hestens historiske betydning i det irske landskapet. Juryen er imponert over det varsomme regigrepet.

Juryens hedersomtale 2017 går “Loving Lorna” av Annika og Jessica Karlsson. Foto: Kate McCollough, musikk: Machel Henriques

 

INGEN TID Å MISTE

Via regissørens nærhet til hovedkarakteren blir vi vitne til en uforglemmelig forandring og en unik innsikt i den usynlige sårbarheten og balansegangen mellom liv og død. Filmen handler om Wanja som er en ex-narkoman med den dødelige sykdommen ALS. Wanjas tidslinje har mange motsetninger. Regissørens skånsomme dramaturgi er både imponerende og nødvendig for å skape troverdighet om Wanjas liv, som er mer sammensatt enn fiksjon. Når regissøren setter sammen sekvensene om aktiv dødshjelp, graviditet, uønsket abort og bryllupsseremoni bruker hun alltid sine etiske verktøy og forteller Wanjas historie med verdighet.

Juryens hedersomtale 2017 går til “Ingen tid til å miste” av Paulina Cervenka. Prod: Natalya Sarch, foto: Paulina Cervenka, klipp: Trude Lirhus, lyd: Inger Elise Holm.

 

 

Prisen for beste dokumentarfilm under Nordic/docs 2017

(Kort dokumentarfilm)

 

DAUGHTER OF GUANG NAN

Årets vinnerfilm beveger seg kattemykt, nær sagt lydløst, innen cinema verité-sjangeren; vi møter Yanxuan, en 10-årig jente av Kam-folket, en liten kinesisk minoritet, og gjennomlever en dag eller tre i hennes liv. Det spesielle med denne jenta er at hun bor alene; foreldrene er annetsteds og jobber for å betale for skolegangen hennes. Dette lar filmen oss vite ubehagelig sent, men nettopp denne uunnværlige timingen gjør filmopplevelsen sterkere. Dette er dokumentarfilm etter flue-på-veggen-bibelen, som etterlater et ubestemmelig sanselig ekko hos seeren. I løpet av filmens få minutter opplever vi et ungt menneske og hele hennes emosjonelle regnbue; hun er helt alene i verden, og samtidig slett ikke. Filmen gir et ytterst sjeldent blikk inn i Kinas bakre kulisser, helt hverdagslig og helt subtilt.

Prisen for beste dokumentar under 35 minutter går til «Daughter of Guang Nan» av Michael Mellemløkken Renjo.

 

Juryens hedersomtale :

 

MØTEROMMET

Her har vi å gjøre med et uhyre velspilt docudrama i utrolig konsis innpakning. Vi møter en ung gutt med en diagnose i psykiatrien. Brorparten av filmen foregår gjennom et byråkratisk, kafkaeskt møte der Kjetils funksjonsevne og mulighet for utskrivning diskuteres. Det går fra kaldt til lunkent og tilbake igjen. Docudramaet er så realistisk at mange seere vil tro at det de opplever er fra virkeligheten. Replikkene her sitter så det gjør vondt, og skuespillerne presterer enormt. Regien er stram og kaldblodig, sjangerleken er effektiv. Denne filmen viser hvordan nøkterne, kreative fiksjoner skremmende godt kan erstatte vår dokumentariske filmerfaring, og dermed redusere avstanden mellom den såkalte virkeligheten, og den andre, eller skal vi si: de andre virkelighetene, hvis de fins.

Honourable mention i kategorien dokumentar under 35 minutter tildeles «Møterommet» av Ellen Ugelstad.

Manus; Ellen Ugelstad/Einar Sverdrup, foto: Audun G. Magnæs, Lyd: Håkon Lammetun.

 

 

THEA

Gode dokumentarfilmer om barn er nokså sjeldne. Ofte er barnets rolle og stemme staket ut på andres premisser, og dette forringer det genuine i barnets verden, og måten det uttrykkes på i filmen. Dette er en kort foto- og voicebasert film om nettopp en ung norsk jente; hun forteller sin historie nøkternt og sant i eget tempo, hovedkarakteren er ikke stilisert eller tilgjort, hun er en ung jente fra Gudbrandsdalsbygda Otta som har epilepsi, hun elsker vitser, hun elsker familien sin; og hun har en klokkeklar identitet oppi alt dette. Filmen formidler hennes indre liv på et saktegående og fullstendig troverdig og medrivende vis. Kunsten å gjøre stillbilder til vakker dokumentar må både regissør, fotograf og hovedpersonen, jenta sjøl, selv ta æren for.

Honorary mention i kategorien dokumentar under 35 minutter tildeles «Thea», av Halvor Nitteberg!

Manus/idé: Halvor Nitteberg og Elisabeth Aspelin, Foto: Øystain Mamen, Klipp: Anette Stålem Flittig/Elisabeth Asplin, Lyd: Bernt Syvertsen/Mats Støten

 

 

Prisen for beste studentfilm under Nordic/docs 2017

 

Å MØTES I EN BIL

Det er noe med biler… Bilisme generelt gir oss generelt et dypt, menneskelig sug, paradoksalt nok. En ung norsk, kvinnelig haiker farter gjennom Europa. I bilene hun sitter på med plasserer hun et gopro-kamera på dashboardet. Resultatet er en absurd og henrivende roadmovie-mosaikk, der den norske blindpassasjeren gjennomlever en spinnende rubiks kube av tilfeldigheter: hun kamikazer inn i europeiske, automobile øyeblikk fra en distansert aktiv-passiv posisjon. Småbarnsfamilier, kjærestepar, en finsk transe som endelig, i en alder av 42, skal skifte kjønn. Her snakker vi om et lite konseptuelt mesterverk fra en dokumentarfilmskaper vi garantert kommer til å se og høre mer fra.

Prisen for beste studentfilm går til «Å møtes i en bil» av Mali Galaaen Røsseth.

 

 

Prisen for beste dokumentarfilmfoto 2017

 

ERIK HÅSKJOLD LARSEN

Filmen 69 minutter av 86 dager er en uvanlig visuelt godt fortalt historie om en av vår tid mest dramariske hendelser, flyktningekrisen som har oppstått på grunn av krigen i  mindtøsten og Syria.

Filmen er både regissert og fotografert av Egil Håskjold Larsen. Larsen forteller historien fra barnets vinkel, og lar publikum ta del i barnets opplevelser gjennom sitt følsomme og observerende kamera og visuelle tilnærming i en kaotisk opptakssituasjon der man aldri vet hva som kommer til å skje. Fotografen makter å ta med publikum inn i barnets opplevelser på en glitrende måte, og makter samtidig å formidle barnets optimisme og glede til tross for meget dramatiske omstendigheter.

Prisen for beste foto i dokumentarfilm 2017 går til Egil Håskjold Larsen for filmen 69 minutter av 86 dager, produsert av Sant & Usant, Tone Grøttjord-Glenne.

Priisvinneren får tildelt Nordic/Docs prisstatuett og et gavekort på kr 10.000.- i valgfritt utstyrleie fra Interfoto, sponset av Interfoto.

 

 

Nordic/Docs Ærespris 2017

 

For norske dokumentarister er Jan Knutzen og hans poetiske filmform en inspirasjon. Hans filmer er noe helt for seg selv og han tilhører en helt egen genre. Knutzen har en lett og elegant fortellerform, reflekterende, ofte kombinert med det underfundige, med ironi og dypsindighet. I flere av filmene lar han også sin egen rolle i filmene synliggjøres, som for eksempel ved å inkludere sin egen skygge i bildene, eller audiovisuelt, ved å avbryte kommentaren med kommentarer om rent tekniske vurderinger, som at det er vanskelig å blende kameraet riktig på vei fra innelys til utelys.

Jan Knutzen får Nordic/Docs Ærespris for 2017 for gjennom flere tiår å ha tilført en vesentlig og viktig kvalitet og dimensjon til dokumentarfilmsjangeren.

 

 

Nordic/Docs Icon Award 2017

 

Nick Broomfield (f. 1948) har lenge vært regnet som en av de viktigste i internasjonal dokumentarfilm. Som Michael Moore er Nick Broomfield som regel en del av filmen han lager. Han går selv inn i handlingen og stiller kritiske spørsmål for å få så detaljert informasjon som mulig, og han tilbringer måneder sammen med de personene han fokuserer på, noen ganger flere år. Han blir en del av livet deres. For de 36 lengre dokumentarfilmene han har laget til nå har Broomfield blitt nominert til/vunnet nærmere 30 internasjonale priser, blant andre BAFTA, Sundance, Prix Italia, Grierson Award, Flaherty Award, IDFA, Cannes og European Film Award, for å nevne noen få.

Nick Broomfield får Nordic/Docs Ikon-pris for sitt ekstraordinære og fremragende arbeid i internasjonal dokumentarfilm.

 

 

Nordic/Docs Pitchekonkurranse 2017

I regi av Viken og Sør-norsk filmsenter

 

Det var til sammen 14 prosjekter som har konkurrert om to priser.

Før vi deler ut prisene vil si følgende:

Det står veldig bra til i regionene Viken og Sørnorsk i forhold til gode og viktige dokumentarfilm-ideer. Vi syntes det er et overveldende høyt nivå av gode pitchere.

Vi er sikre på at mange av prosjektene kommer til å bli gode dokumentarfilmer som vi gleder oss til å se i framtiden.

Alle ideene som ble lagt frem viser at norsk dokumentarfilm er i støtet!

Før vi annonserer vinnerne vil vi trekke frem to prosjekter vi mener har et spesielt godt potensiale til å bli realisert :

«BORN 2 DRIVE», pitchet av Daniel FAHRE og Tom Kittelsen

og filmen om «AHMAL ADEN», pichet av Tonje GJEVON og Dag Rye

Det er filmer vi er overbevist kommer til å bli laget og som vi gleder oss til å se.

 

 

Vinnerne av pitchekonkurransen

 

Prisen på kr. 10 000,-

går til et prosjekt om kunstens betydning i fortid og framtid. Regissøren viser til et estetisk formgrep som bidrar til å styrke det visuelle potensiale i dette prosjektet som løfter fram høykultur på en underholdene og tilgjengelig måte.  Prisen går til filmen om flytteprosessen fra det gamle Nasjonalgalleriet til det nye Najonalmuseet, pitchet av Birgitte Sigmundstad fra Medieoperatørene

 

Hovedprisen på kr. 25 000,-

går til et prosjekt som vekket både nysgjerrighet og sterke følelser.

Det har norsk forankring med et stort internasjonalt potensiale. Pitcherne har unik tilgang til materiale som forteller om store internasjonale kult-ikoner fra en stemme vi ikke tidlige har hørt fra.  En unik oppveksthistorie med store personlige omkostninger.

Lille Aksel vokte opp i et trekantdramet mellom sin mor Marianne Ihlen, sin stefar Leonard Cohen og sin fra Axel Jensen, og følger hans liv fram til i dag. Prisen går prosjektet «LILLE AXEL»  Fabien Greenberg og Bård Kjøge Rønning fra Antipode film.

 

 

Juryen i Pitchekonkurransen har bestått av:

 

Ingrid Dokka

Kristine Skaret

Sirin Eide

 

 

 

 

 

Nordic/Docs 2017 Honourable Mentions

 

69 minutter av 86 dager

Manus/regi/foto: Egil Håskjold Larsen

 

Speglingar

Manus, prod, regi og klipp: Sara Broos

 

Thea

Regi: Halvor Nitteberg

 

Møterommet

Regi: Ellen Ugelstad

 

Loving Lorna

Prod og regi: Annika Karlsson og Jessica Karlson,

 

Ingen tid og miste

Regi: Paulina Cervenka

 

 

Text Selection Widget